dinsdag 10 december 2013

ding 5: Media On-line

Ik heb de pagina van De Volkskrant bekeken op de computer en op mijn smartphone (Android). Daar zijn duidelijke verschillen te zien:
  • op mijn telefoon staan de verschillende items onder elkaar, op mijn computer ook naast elkaar
  • op mijn telefoon zie je alleen de tekst van de kop, op de computer ook al een deel van het artikel
  • op de telefoon zijn een soort van buttons gemaakt waaronder je verschillende soorten nieuws vindt (bijvoorbeeld: foto, opinie, meest gelezen, 24u-nieuws), op de computer vind je dezelfde info niet onder een button, maar in een lijst met vermelding van een foto en de koppen van de afzonderlijke nieuwsberichten.
  • kortom: op de telefoonversie is de info compacter gepresenteerd dan op de computer en daardoor houd je zelfs op zo'n klein scherm met zoveel informatie perfect overzicht.
Het lijkt me best prettig om door de week een krant alleen nog op mijn telefoon te lezen: altijd bij de hand, scheelt papier en door de overzichtelijke presentatie goed leesbaar. In het weekend zou ik mijn papieren krantje echter niet willen missen: lekker aan de eettafel, met een kop koffie er bij en ritselend papier... dat hoort voor mij bij het gevoel van een vrije dag!

De ontwikkeling naar een steeds meer digitale vorm van nieuwsvoorziening vind ik in die zin zorgelijk, dat het inkomsten voor kranten gaat schelen. Stel dat de echte kranten niet meer kunnen bestaan, en nieuws alleen nog maar via gratis bronnen wordt verspreid, dan gaan we de toegevoegde waarde van journalisten zeker missen, met hun vakkennis, hun werkwijze van hoor- en wederhoor. Dat zou echt heel erg jammer zijn.

Kranten zijn druk op zoek naar een manier om nieuws ook op een digitale manier zo aan te bieden, dat mensen er voor betalen. Ik denk zelf niet dat ze alles zomaar weg hoeven geven, ik denk dat mensen best willen betalen voor diepgang. Diepgang en vakkennis wordt naar mijn idee door veel mensen gewaardeerd, dus als kranten daarmee goed adverteren, trekken ze veel site-bezoekers aan en dus voldoende adverteerders. Een andere manier zou kunnen zijn om dossiers op te bouwen die via apps te koop zijn: een compleet (en groeiend) overzicht met nieuwsfeiten en opinies over bepaalde onderwerpen. Daar zou naar mijn idee best belangstelling voor kunnen zijn.  

Andere media die op internet te raadplegen zijn: tijdschriften bijvoorbeeld. Bij tijdschriften vind ik de leeservaring waarbij je een mooi tijdschrift in je handen hebt, bladert, het gevoel van luxe nóg belangrijker dan bij een krant. Voor mij zou een digitaal tijdschriftabonnement zeker geen alternatief zijn. 


1 opmerking:

  1. Goed bezig Jubelientje!

    Op de behoefte van velen wordt al ingesprongen met een speciaal abonnement, heel slim doordeweek digitaal maar in het weekend heerlijk een papieren versie tijdens het ontbijt. Daarmee is de overlevingskans voor kranten een stuk groter geworden lijkt mij

    BeantwoordenVerwijderen